Anniina och Mats

Dagboksanteckningar från Österrike påsken 2008

ALLMÄNT. Under påsken hade jag förmånen att få åka till Linz i Österrike för att delta i European Student Evangelism Conference 2008.

Här kommer en högst personlig reseskildring. Den är tagen från den dagbok jag förde under resan och jag ber dig ha överseende med vissa eventuella språkliga fadäser.

Jag for alltså iväg på morgonen torsdagen 20 mars.

Flyg från Vasa till Hesa där jag mötte de 6 andra finska resenärerna vid gaten.

Flyg vidare till Wien, verkligt trevlig resa ner, bra service och smidigt gick allt.

Landade i Wien i strålande solsken och +5 grader värme.

Tog oss efter en del yrande in till Wiens centrum och beslutade oss för att promenera genom stadskärnan vidare till westbahnhof,

en strapats i sig det med alla väskor.

Under den ca 5 km långa promenaden fick vi uppleva den Österrikiska vintern i dess fulla variationsrika härlighet.

Vädret han växla 5 gånger inom loppet av 2 timmar.. solsken, snö, solsken, regn, snö.

I all hast knäppte vi så mycket foton vi bara hann med. Wien måste vara en av Europas vackraste städer!

Väl anlända till westbahnhof köpte vi biljetter till Linz,

gick ombord på tåget och konstaterade att alla tydligen hade tänkt ta samma tåg som oss denna dag.

Således blev det ståplatser hela vägen till Linz.

Efter all förväntan och spänning som föregått resan blev detta aningen tungt,

men med stor humor så klarar man det mesta.

Anlände till Linz kl 15 och möttes otroligt nog av ett hel hjärtligt välkomnande på Finska. En belgisk student som studerat finska var utsänd för att möta oss. Snacka om välkomnande, vi var alla minst sagt förvånade.

Tog oss till Intersport Arena där konferensen hölls,

efter det vidare till vår logi för att installera oss.

Vi bodde i en skola på karl weisser strasse belägen riktigt i centrala Linz och med tjugo minuters promenad väg till konferensarenan.

På kvällen inleddes konferensen som gick under temat Because of Love.

En väldigt mäktig upplevelse att stå mitt ibland en publik bestående av 2000 unga vuxna från 40 nationer och tillsammans prisa Herren.

Väldigt trött och medtagen tog vi natt vila sent den kvällen.

Fredag morgon..

Tidig väckning och avfärd till Intersport Arenan,

för dom andra alltså..

Själv tog jag mig en lugn promenad ner till Hauptbahnhof, beställde en kopp starkt kaffe och apelsinjuice på café de paris, skrev några vykort och hämtade andan en stund.

Begav mig till arenan i god tid tills morgon mötet där den bulgariske pastorn och ledaren för en evangeliskt teologie seminarium,- Charlie Hadjev talade utgående från temat Creation,

1 the world god created

2. The nature and destiny of man

3 God and man in the garden of eden..

Riktigt bra, blir för långt att återge allting här men den som vill kan gärna få låna undervisningen av mig.

På eftermiddagen stod lunch och olika bönestationer på programmet.

Jag valde själv att delta i en bönestation som hette Stilla tid med Gud,

skönt eftersom jag var rejält trött.

Fritid nån timme mitt på dagen.

Jag tog en spårvagn ner till Linz cetrum och promenerade i ensamhet lite längs Donau, vackert, skönt, underbart..

Klockan 16 började tracksen jag deltog under konferensen i en kurs som hette "Smittande tro" och som gick ut på att lära känna sina egna gåvor och göra bruk för dem i evangelistiskt arbete. Bland annat genom att lära sig ge ett koncentrerat och levande vittnesbörd på bara några minuter, det är faktiskt sällan man har nån lång stund att hinna berätta alla detaljer.

Därför gäller det att kunna agera snabbt, det handlar faktiskt om liv eller död för den du talar med så.. angeläget onekligen...

Efter tracksen följde middag och kvällsmöte där den amerikanska evangelisten Rebecca Stanley Pippert talade.

Måste väl erkänna att hennes budskap var lite för amerikanskt för att falla mig i smaken. Men likaväl måste man skratta med i alla hennes dråpliga historier och vittnesbörd om hur Herren vänt den mest omöjliga situation till välsignelse.

Efter kvälls mötet var det olika kvälls cafeér . Denna kväll liksom de flesta andra sökte jag mig till det som den holländska gruppen ordnade för att avnjuta lite Gouda ostbricka och gemenskap över gränserna.

I princip kan man säga att dagarna såg ut på ungefär samma sätt under hela konferensen. Därför skall jag nu bara i korthet berätta om de andra dagarna.

Lördag, strålande solsken.

Efter frukosten och morgon mötet begav jag mig med spårvagn upp för Europas brantaste spårväg till Pötslingerberg, ett litet berg där man har utsikt över hela Linz och ända till den östra alpgränsen. På kullen ligger en vacker kyrka och givetvis en hel del diverse turist grejer.

Träffade där på toppen några holländare som var ute i samma syfte som mig.

Blev genast goda vänner och gjorde sällskap med dem under större delen av dagen. Vi har efter konferensen också hållit kontakt.

På kvällen fortsatte tracksen och kvälls mötet.

Maten är annars nåt man måste berömma Österrikarna för att kunna organisera.

Att tillreda över tvåtusen portioner 3 gånger per dag och att smidigt distribuera ut den inom loppet av en halvtimme är verkligen värt en eloge.

Lördag kvällen blev sen,

och Söndag morgon var det tidig väckning.

Vi firade nämligen morgon mässa kl 07.30 i en liten park på en bergssluttning.

En verkligt speciell mässa som gick på många olika språk och där en stilla lovsång ljöd över staden,

ända tills alla släppte loss dvs och med sina hemmagjorda instrument och vad det nu var började prisa Herren!

Härlig kombination!

Efter det frukost och morgon möte med Charlie igen..

På eftermiddagen hade vi lite förlängd fritid så jag och två andra finska vänner tog oss med spårvagn in till centrum av Linz där vi vandrade över Donau floden och avnjöt österrikiska bakverk på ett svindyrt men fint konditori.

Även denna kväll blev lång och diskussionerna med vännerna fortsatte långt in på små timmarna.

Måndag konferensens sista officiella dag,

vemodigt värre.

Dagen gick ungefär enl samma schema som de andra dagarna..

kvällens avslutnings möte blev en verkligt minnesvärd tillställning, avslutades med att vi alla bands samman med röda servetter för att symboliskt bilda en kristen enhet som sträcker sig över hela Europa.

Flera hundra människor som jobbat över 1,5 år för att konferensen skulle bli av fick nu gå upp på scenen och möta publikens jubel. Ack ändå vilken kärlek och värme som flödade genom salen denna afton.

Kvällen blev verkligt sen,

vi satt efteråt och hade allmänt mysigt i det ungerska cafét.

Ingen ville riktigt skiljas..

Vi var en av de absolut minsta grupperna som deltog från Finland..

Men det betydde också att vi under några intensiva dagar kom varandra riktigt nära.

Jag har fått nya vänner för livet.

Tisdag morgon,sovit kanske 2 timmar. Steg tidigt upp packade väskorna och begav mig tillsammans med en finsk broder till Järnvägsstationen där min franska facebook kompis J och några andra mötte upp.

Denna dag hade vi delat gruppen i två delar och vårt gäng for alltså tidigt iväg med tåg mot Wien för att hinna besöka staden lite före avresan hemåt.

Wien bjöd även denna dag på typiskt Österrikiskt vinterväder med ständiga väderleks omslag.

Vi besökte en hel del sevärdheter,

bland annat Risenrand ett stort pariserhjul med utsikt över hela Wien, eller tja nästan iaf ty molnen var låga denna dag.

I snöyra och minusgrader släpade vi oss sen fram genom Wiens turiststråk.

Avnjöt pizza lunch och på eftermiddagen sachertårta längs med ett av alla dessa ofantligt många konditorier.

Besökte en del vackra kyrkor, nationalbiblioteket, nåt museum och parlaments byggnaden.

Kl 17.15 var det meningen att vi skulle ha tagit oss ut till flygplatsen men diverse problem och förseningar ledde till att vi ännu kl 18.15 befann oss i centrum av Wien, trots att Checkin höll på att stänga ute på flygplatsen!

Tja, inget annat alternativ än att hoppa i en taxi och be honom gasa på av bara tusan. Våra vänner som redan befann sig på flygplatsen lyckades hålla Finnairs checkin personal på gott humör och med andan i halsen hann vi som de absolut sista checka in kl 19.00.

Det lustiga var att checkin egentligen borde ha varit stängd för länge sen redan då. Men emedan flygplatsen varit avstängd en timme pga att man hittat nå mystiska väskor där, så hade man öppnat checkin för en kort stund igen.

Vi rusade så till gaten och hann med andan i halsen ombord på flyget till Helsingfors.

Flygresan hem var helt okey,

men ack ändå nu tog nog mina krafter slut, mådde riktigt illa.

Märkligt nog så fick ändå jag och två andra finska tjejer även under hemresan finna oss vara i Herrens tjänst. En äldre finsk man med en tydlig längtan efter kärlek och gemenskap fick med Guds nåd höra evangeliet och personliga vittnesbörd om vad Gud kan göra i folks liv, och vad Gud kan och vill göra i denna mans liv. Tårar fyllde hans ögon och även vi hade svårt att hålla tillbaka känslorna.

Landade i Hesa och konstaterade att flyget till Vasa var försenat med nästan en timme, det gav mig bra tid att återhämta mig en stund och säga farväl åt mina nya vänner.

Ack ändå jag saknar er och den gemenskap vi fick ha tillsammans under en härlig påsk 2008 i Linz.

Kom hem kl 02 på natten..

Hjärtat är fyllt med kärlek. En kärlek som Herren allena kan fylla oss med.

Jag är glad och inspirerad. Tacksam för denna mäktiga upplevelse och för det faktum att övertygelsen om Herren och hans gärningar runt om i Europa och världen nu är starkare än någonsin.

Lovad Vare Herren min själ,

Lovad vare Herrens heliga namn!

Tytti från Paris :P
Undertecknad och Mats äter lunch
Anna dansar runt i Wien
Mats och Petteri fina grabbar
Kokkola flickan Natalie
Marika (Finland) Jessika (France)
Vårtecken i Wien
I en spårvagn på väg över Donau floden
Lift up your hands and praise him!
Här hölls konferensen
Wallfartsbasilika und Pfarrkirche Pötslingenberg
Wien, en av Europas vackraste städer!